Szkoła Podstawowa w Płonce im. Władysława Kwiecińskiego "Lubicza"

Statystyki

  • Odwiedziło nas: 745226
  • Do końca roku: 248 dni
  • Do wakacji: 55 dni

Kalendarium

Sobota, 2024-04-27

Imieniny: Sergiusza, Teofila

Kartka z kalendarza

Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego

"Nie ma nic lepszego niż język, który jest łącznikiem życia społecznego,

kluczem do wiedzy, organem prawdy i rozsądku oraz modlitwy."

                                                                              Ezop – bajkopisarz grecki żyjący w VI w. p.n.e.

   21 lutego odbyła się w naszej szkole kolejna edycja Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego. Z tej okazji na lekcjach języka polskiego uczniowie wykonywali quiz językowy „Potyczki z polszczyzną” przygotowany w formie Kahoot oraz oglądali film nagrany przez studentów Instytutu Filologii Polskiej Uniwersytetu Zielonogórskiego.

   Dla całej społeczności szkolnej odbył się apel, podczas którego uczniowie zostali wprowadzeni w historię obchodów Dnia Języka Ojczystego oraz przekonali się, dlaczego warto dbać o naszą polszczyznę. Podczas apelu uczniowie klasy II i III zaprezentowali bardzo ciekawe ćwiczenia wskazując prawidłowe znaczenia podanych związków frazeologicznych i podali odpowiedzi na pytania, jakie zwierzęta ukryły się we wskazanych frazeologizmach. Uczniowie klas: V, VI i VII wykonali ćwiczenia z zakresu najpopularniejszych przysłów i związków frazeologicznych. Na koniec uczennice klasy IV wyrecytowały rymowanki tematycznie związane z Dniem Języka Ojczystego.

   Celem działań było kształtowanie świadomości językowej, popularyzacja wiedzy na temat języka ojczystego i uwrażliwianie uczniów na poprawne posługiwanie się polszczyzną. Szkolne obchody Dnia Języka Ojczystego stworzyły uczestniczącym w nich uczniom okazję do poszerzania wiedzy o języku polskim i literaturze polskiej, nabywania umiejętności wypowiadania się w mowie i w piśmie, poszerzania słownictwa, rozwijania sprawności uważnego słuchania i czytania, dbałości o poprawność wypowiedzi. Niewątpliwie udział w zorganizowanych zabawach przyczynił się do wzmocnienia u wielu uczniów motywacji do nauki, dał im sposobność do zaangażowania emocjonalnego i zabawy, a także pokazania, jak dbać o swój język ojczysty.

Autor: Urszula Kamieniecka